מדינת ישראל
משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית
אגף המפמ'רים
הפיקוח על הוראת תנ'ך
לכבוד
מנהלי בתי הספר היסודיים, חט'ב וחט'ע
רכזי המקצוע וכל המורים לתנ'ך
במערכת החינוך הממלכתית
שלום לכם,
חוזר הפיקוח על הוראת התנ'ך בחינוך הממלכתי - תשס'ג 6
לפני כחודשיים התמניתי, בעקבות מכרז, למשרת מפמ'ר תנ'ך (מפמ'ר - מפקח מרכז).
בשש השנים האחרונות ליוויתי את גב' תמר שילה, מפמ'ר תנ'ך שיצאה לגמלאות, כמדריכה ארצית להוראת התנ'ך, ובעשר שנים האחרונות הדרכתי מורים והעברתי השתלמויות במחוז הצפון.
התנ'ך על פי השקפתי הוא ספר של חיים.
הוא המורשת התרבותית - היסטורית שלנו, המכנה המשותף לכל עם ישראל לדורותיו.
לתנ'ך יש עוצמה מעצבת; מעצבת זהות, מעצבת חברה ומעצבת בתלמיד את האזרח לעתיד.
מתוך תפיסה זו אני מבקשת לראות את הוראת התנ'ך ולהדגיש באמצעותה את היופי הגנוז בו - את העושר הרעיוני, לשוני, תרבותי, פסיכולוגי ומוסרי שבו.
ספר התנ'ך מלמד אותנו על שורשינו, מעיד על צמיחתנו כעם ומהווה אבן שואבת ומקור השראה לתרבות היהודית ולתרבות העולם.
ערכים ומורשת אפשר להנחיל רק מתוך אהבה והזדהות, ולאותה אהבת תנ'ך אני מייחלת.
אהבת תנ'ך בקרב המורים המלמדים ובקרב התלמידים הלומדים, ומודעות לתנ'ך ולערכו בקרב הוריהם, המלווים את דרך לימודיהם, ובקרב הציבור כולו.
כדי להשיג מטרות אלו, כתבנו תוכנית לימודים חדשה שתחייב את כל מערכת החינוך הממלכתית משנה'ל תשס'ד.
ועדת תוכנית הלימודים העמידה מול עיניה את התמורות שחלו בחברה הישראלית ובמחקר המקראי, ואת מסקנות דו'ח ועדת שנהר.
שינוי פני החברה הישראלית בשנים האחרונות, השפה 'הישראלית' שהתרחקה מכור מחצבתה, המקום אותו תופסים הטלוויזיה והמחשב בחיי התלמידים, פרסום מסקנות מחקר מגילות מדבר יהודה לגבי תולדות נוסח המקרא, ועדת שנהר שבדקה את לימודי היהדות בחינוך הממלכתי ופרסמה מסקנותיה בחוברת עם ועולם 'תרבות יהודית בעולם משתנה' (ירושלים, תשנ'ד);
כל אלו הוביל לתוכנית שרואה פלורליזם בתנ'ך וסובלנות, ריבוי דעות וערכים המשתנים כתוצאה מן האופי האנושי ומהשתנות העתים.
התוכנית משלבת הוראה רב תחומית ומשקפת את ההגות היהודית ואת פרשנות התנ'ך לדורותיו - פרשנות פנים מקראית, פרשנות חז'ל וימה'ב, ומתייחסת לשיטות הפרשנות השונות - פשט, דרש וביקורת המקרא.
התוכנית נשלחה מטעם האגף לתוכניות לימודים במשרד החינוך לכל מוסדות החינוך במערכת הממלכתית והיא מיועדת לתלמידים מגן הילדים ועד כיתות יב'. ניתן לרכוש אותה תמורת 6.20 ₪ בהוצאת 'מעלות' (טל. 5614121 - 03).
חוברת תוכנית הלימודים פותחת בפירוט מבנה הדעת של המקצוע ובמטרות ההוראה ועקרונותיה, נושאים המתייחסים להוראת התנ'ך בכל הגילאים.
הוראת התנ'ך חייבת להיות מונחית על ידי מטרות ועקרונות ובשל כך חייבת החוברת להיות בידי כל מורה.
אין לצלם ממנה דפים המעידים על רשימת הפרקים בלבד, שהרי כך לא נוכל להעביר ולהטמיע את המסרים שלשמם נכתבה התוכנית.
הוראת התנ'ך בביה'ס היסודי
בתי הספר היסודיים החלו בתוכנית כבר בשנה'ל הנוכחית.
בתהליך ההוראה יש להקפיד על שלושה תחומים:
1. הוראת תוכן הסיפור כפשוטו.
2. הדגשת נושאים ורעיונות - על פי בחירת המורה מתוך רשימה מוצעת.
3. הרחבה בין-תחומית של נושא או מושג - על פי בחירת המורה מתוך רשימה מוצעת.
הדברים מפורטים בתוכנית הלימודים לכל כיתה מכיתות ביה'ס היסודי.
התוכנית מדגישה את חובת התמצאות התלמיד בספר התנ'ך ואת חובת הבקיאות ושינון ניבים וביטויים על פי בחירת המורה מתוך רשימה מוצעת.
ראו נא הפרקים המיוחדים לכך בעמ' 20 בחוברת, ובתוכנית הפרקים לכל כיתה.
בתהליך השינון והטמעת הביטויים ניתן להסתייע בציורי ביטויים על ידי תלמידים, בחידונים ובמשחקי פנטומימה.
אני מבקשת להקפיד ולמלא את דרישות התוכנית, ולפי עקרון זה להתחיל את הוראת התנ'ך השנה, בכיתה א', סמוך לחג השבועות הוא חג 'מתן תורה' לפי המסורת הבתר מקראית.
ראו נא עמ' 19 בחוברת ת'ל.
הוראת התנ'ך החל מכיתה ד' תהיה מתוך ספר תנ'ך מלא.
מורה יקריא תנ'ך בפני תלמידיו בצורה רהוטה ויקפיד להביא את תלמידיו לידי קריאת תנ'ך באופן עצמאי. בהקראת התנ'ך החל מכיתה ד' יש לשים לב לשני טעמי מקרא: סילוק ואתנחתא, כסימני פיסוק.
הוראת התנ'ך בביה'ס העל יסודי ( כיתות ז' - יב' )
יש להפנים את מטרות הוראת התנ'ך המפורטות בתוכנית וללמד בהתאם להן.
העיקרון הכרונולוגי נשמר בקפידה כדי ליצור חשיבה הגיונית ומסודרת ולמפות לתלמיד את האירועים על רצף ציר הזמן.
בכיתות ז' - י' נבנתה התוכנית לפי עיקרון של 'נושא גג' לכל כיתה. הנושא כולל פרקי לימוד מתוך הסיפור, מתוך החוק, מתוך המזמורים ומתוך ספרות החכמה.
בכל כיתה מכיתות ביה'ס העל יסודי יילמד גם אחד הנביאים.
בחשבון הקצאת השעות יוחדו להוראת הנבואה כ- 25% מכלל שעות ההוראה במהלך השנה. נא ראו בפירוט התוכנית לכל כיתה מכיתות ז' - י'.
בכיתות יא' - יב' יילמדו ארבעה נושאי - חתך.
נושא אחד חובה ('עלילות הראשית') ושלושה נושאים נוספים לבחירה מתוך שישה נושאים מוצעים. נא ראו פירוט והדגשים תוך הקפדה על העשרת הלמידה והוראה רב תחומית - בעמ' 60 בחוברת.
בתוכנית הדגשנו חשיבות רבה לנושא 'הקריאה המודרכת' - ראו עמ' 58 בחוברת והקפידו לבנות דפי הנחייה משמעותיים לתלמיד שיכוונו ללמידה עצמאית.
התוכנית הקצתה שעות הוראה ל'קריאה מודרכת' כהכנה ללמידה עצמאית וכסיכום לתהליך. יש לשזור את 'הקריאה המודרכת' בתוך פרקי ההוראה במקום המיועד לה על קו הרצף.
אנו נשתדל מאוד באמצעות הוראה משמעותית ומעניינת ובעזרת גיוון דרכי הוראה להרחיב את מעגל לומדי התנ'ך המורחב ביחידות 3, 4 ו- 5. תוכניות הלימוד המורחבת הן יפות במיוחד, עשירות, מחכימות ומרתקות - ראו נא עמ' 83 ואילך בחוברת.
הטמעת תוכנית הלימודים החדשה - השתלמויות מורים
במהלך שנת הלימודים הנוכחית מעבירות המדריכות למקרא במחוזות השונים השתלמויות מפמ'ר המכינות את המורים להוראה על פי התוכנית החדשה.
המדריכות מכשירות להוראה על פי נושאים ומדגישות:
· דרכים לבחירת רציונל מוביל בהוראת הנושא.
· דרכים לשיבוץ ראוי של הפרקים על פי הרציונל שנבחר.
· דרכים להוראת פשט הסיפור.
· התייחסות לפירושים השונים: פנים מקראיים, חז'ל, ימה'ב, פרשנות חדשה - מסורתית וביקורתית.
· התייחסות לשיטות הפרשנות השונות: פשט, דרש ומחקר מקראי.
· התייחסות לעריכת השוואות בין טקסטים, ולהסקת מסקנות מההשוואות.
· התייחסות לדיונים בהיבטים ערכיים שהטקסט מזמן.
במרכזי הפסג'ה השונים, בשעות אחה'צ, במהלך שנת הלימודים הנוכחית, תוכלנה המדריכות לייעץ, להדריך ולהוביל צוותי הוראה בבתי ספר.
מורה בודד שנתקל בבעיות הקשורות לתוכנית הלימודים החדשה, קבוצת מורים בשכבות גיל שונות, צוותי מורי התנ'ך בביה'ס - כל המבקשים סיוע, אנא פנו אל המדריכות לקביעת פגישות במרכזי הפסג'ה.
ההדרכה תינתן בנוסף להשתלמות שמעבירות המדריכות וליום ההדרכה הקבוע בשבוע.
רשימת המנחות המעודכנת, מצורפת.
בית יציב - באר שבע
המרכז הארצי להשתלמויות עובדי הוראה במקצועות היהדות, הרוח והחברה.
ההשתתפות בהשתלמויות לקראת הפעלת ת'ל חדשה היא חובה למורים, ובמסגרת זו אני מבקשת להזכיר את מקומו המרכזי של 'בית יציב' שפועל בגישה בינתחומית מתוך נקודת מבט הומניסטית, פלורליסטית, ביקורתית ודמוקרטית, ברוח מסקנות ועדת שנהר.
'בית יציב' מפגיש קבוצות מורים עמיתים עם מומחים בתחומי דעת מגוונים, ומאפשר התלבטות בקשיים ובשאלות ערכיות, מתודיות ודידקטיות של הוראת התנ'ך.
בדרכו זו עונה 'בית יציב' על מטרתנו להקנות ללימודי התנ'ך את אותו ערך מוסף ההופך אותו לחוויה אינטלקטואלית עבור התלמיד. יציאת מורים להשתלמויות ב'בית יציב' מבורכת, כאשר גם המורה וגם ביה'ס יוצאים נשכרים מאוד.
אני מקווה שרכזי המקצוע והמורים לתנ'ך ייהנו מחומר הלימוד בתוכנית החדשה ומדרכי ההוראה, יצליחו 'להאיר' עיניים כבויות, לעורר סקרנות ולחבר את התנ'ך אל עולם הידע והלב של התלמיד.
ולגבי בחינת הבגרות המתקרבת:
בפרק הראשון בבחינת הבגרות ברמת 2 יח'ל, שאלון 900091, קיץ תשס'ג, הקטע שלא נלמד יהיה קטע מתוך החוק המקראי.
בברכה,
דרורה הלוי
מפמ'ר תנ'ך
העתקים:
· פרופ' יעקב כץ, יו'ר המזה'פ
· גב' לאה רוזנברג, סמנכ'ל ומנהלת המינהל הפדגוגי
· מר שלמה אלון, מנהל אגף המפמ'רים
· גב' חנה נאמן, מנהלת אגף לחינוך עי'ס
· גב' נאוה סגן, מנהלת האגף לפיתוח תכ'ל
_______________________________________________________________
בנין לב-רם, רח' דבורה הנביאה 2, ירושלים 91911, טל': 02-5603600, פקס: 02-5603596
רשימת מדריכים בתנ'ך לשנת הלימודים – תשס'ג
|
מחוז הנחיה
|
טלפון
|
כתובת בית ועבודה
|
שם פרטי
|
|
מפמ'ר מקרא
|
ע.02-5603600
02-5603588
פקס.
02-5603596
|
ב. שכונת בנים, בית 78 קיבוץ שדה
נחום ד.נ. גלבוע , 19160
ע. משרה'ח, לב רם, דבורה הנביאה 2
|
הלוי דרורה
|
1.
|
|
מנח'י + מחוז ירושלים – יסודי
|
ב. 02-6760477
|
ב. רח' האזוב 25, גילה, ירושלים
ע. מכללת דוד ילין
|
ברונר אתי
|
2.
|
|
דרום-יסודי+ חט'ב +חט'ע
|
ב. 08-6232340
ע. 08-6277296
|
ב. רח' אירוס הנגב 51, באר-שבע
ע. מקיף א', באר-שבע
|
דובי נחמה
|
3.
|
|
מרכז - חט'ב + חט'ע
+יסודי בפסג'ה ראשל'צ
|
ב. 08-9476005
ע. 03-9671166
|
ב. רח' דובנוב 37, רחובות 76406
ע. גמנסיה ריאלית ע'ש קררי, ראשל'צ
|
דנון חדוה
|
4.
|
|
דרום – מב'ר
|
ב. 08-6800547
פקס. 08-6800300
|
ב. קיבוץ סעד, ד.נ. נגב 85140
ע. חט'ב 'דעת', סעד
|
דרורי איילת
|
5.
|
|
דרום – חט'ב+ חט'ע
|
ב. 08-6411012
ע. 08-6420410
|
ב. רח' משעול עקרון 2, באר שבע
ע. ביה'ס המקיף ו', באר-שבע
|
הרשקוביץ רחל
|
6.
|
|
מרכז - חט'ב+ חט'ע
מטה שנהר: מיקוד ערכי, פ'ת
|
ב. 03-9624547
ע. 03-9648157
|
ב. רח' שער הגולן 18, ראשל'צ
ע. מקיף ג', עמית עמל, ראשל'צ,03-9643993
|
ויניק חפציבה
|
7.
|
|
צפון – יסודי + חט'ב
|
ב. 04-6970774
ע. 04-6920144
|
ב. נווה אורנים, ת.ד. 7111, צפת
ע. תיכון מקיץ צפת, ת.ד. 1144
|
זינגר דורית
|
8.
|
|
מרכז - חט'ב+ חט'ע
|
ב.04-6397529
ע. 04-6299777
|
ב. רח' העצמאות 23, ת.ד. 1188, זכרון יעקב 30900
ע. מקיף חוף הכרמל, מעגן מיכאל ד.נ. חוף הכרמל
|
זינגר מירי
|
9.
|
|
חיפה – יסודי
|
ב. 04-6369106
ע. 04-6127333
|
ב. קיבוץ גבעת חיים אחוד 38935
ע. ביה'ס 'מעיין' – קיבוץ עין החורש
|
חן רבקה
|
10.
|
|
צפון-התיישבותי חט'ב+חט'ע
|
ב. 04-6288480
ע. 04-6189900
|
ב. רח' התאנה 6, בנימינה 30500.
ע. ביה'ס אלוני יצחק, ד.נ. מנשה
|
טמיר עודדה
|
11.
|
|
חיפה – חט'ב + חט'ע
|
ב.04-8203368
|
ב. רח' כליל החורש 5/3, רמות יצחק,
נשר 36870
ע. אוניברסיטת חיפה
|
יניב איריס
|
12.
|
|
מרכז - מב'ר
|
ב. 03-5463611
ע.03-6940202
|
ב. רח' אפשטיין 8 א' ת'א 62962
ע. גמנסיה 'הרצליה' ת'א
|
לוטן אביבה
|
13.
|
|
תל אביב – חט'ב + חט'ע
|
ב. 09-8657322
ע.09-8356560
|
ב. רח' זלמן שז'ר 26, נתניה 42423
ע. תיכון 'אלדד', נתניה
|
ניר ענת
|
14.
|
|
תל אביב - חט'ב+ חט'ע
|
ב. 09-9561498
ע. 09-9542936
|
ב. רח' החורש 29, כפר שמריהו 46910
ע. תיכון 'הראשונים', הרצליה
|
פודולי זהבה
|
15.
|
|
מחוז צפון – חט'ב + חט'ע
|
ב. 04-6536492
ע.04-6531617
|
ב. קיבוץ בית השיטה 18910
ע. מקיף עמק חרוד
|
פלד יהודית
|
16.
|
|
תל אביב – יסודי
|
ב. 09-9581871
ע. 09-9581641
|
ב. ת.ד. 6178, הרצליה 46160
ע. חט'ב 'זאב', הרצליה
|
קייזר גבי
|
17.
|
|
חיפה – יסודי
|
ב. 04-8257702
ע. 04-8347072
|
ב. סורוקה 51, חיפה 34759
ע. ביה'ס נופים – סורוקה 22, חיפה
|
קרווסר חגית
|
18.
|
|
מנח'י + מחוז ירושלים – חט'ב + חט'ע
|
02-5832423
|
ב. רח' דן פגיס 4/6, פסגת זאב, ירושלים 97796
ע. רנה קאסן, ירושלים
|
קרפט גלי
|
19.
|
|
בתי'ס בתכנית הערכה חלופית + נושאים מסכמים ייחודיים ויח'ל חמישית
|
ב.03-5037006
ע.03-5561641
|
ב. ז'בוטינסקי 32/15, חולון 58285
ע. עירוני ע'ש 'אילון', חולון
|
רחמים גילה
|
20.
|
|
מרכז, חט'ב + חט'ע
|
ב. 03-6492175
ע. 03-9542529
|
|
|