קהילת מורים לדף ראשי

חוזר מפמר תשס"ד 3

               ירושלים, ‏א' אב תשס'ד

‏19 יולי 2004

 062

להורת החוזר בפורמט וורד לחצו כאן 

  

לתיקון חוזר מפמ"ר זה יש ללחוץ כאן 

 

 

חוזר הפיקוח על הוראת התנ'ך בחינוך הממלכתי - תשס'ד 3 

תוכנית הלימודים החדשה  

 

לכבוד

מנהלי בתי הספר העל יסודיים

המורים לתנ'ך בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות בחינוך הממלכתי

 

 

 

שלום רב,

 

 

בשנה'ל תשס'ד התחלנו ללמד על –פי תוכנית  לימודים חדשה בכיתות ז' – יב'.

בשלבי הטמעת התוכנית בבתי הספר התקבלו תגובות ממורים במערכת, ובהתייחס לתגובות אלו התקיימו דיונים ממושכים והוחלט על מספר שינויים:

 

א.  שינויים במפרט הפסוקים שבנושאי הגג לכיתות ז' – י' ובנושאי החתך  לכיתות יא' – יב' .

 

ב.  צמצום מספר נושאי הבחירה בכיתות יא' – יב'.

     הנושא  'ירושלים במקרא' , שהוא נושא מונוגרפי, לא יכלל בשלב זה באפשרות  

     הבחירה.

 

השינויים בתוכנית הלימודים, המפורטים להלן,  נועדו להקל על קליטתה במערכת החינוך והם בבחינת 'הוראת שעה'.

 

תוכנית הלימודים בתנ'ך בהיקף של 2 יח'ל תכלול לפיכך את:

א.  נושא הגג – מלכים ונביאים ( משלמה עד צדקיהו) -  החומר הנלמד בכיתה י'.

ב.  נושא חובה אחד : עלילות הראשית.

ג.  3 נושאי בחירה מתוך 5 נושאים:

     *  חורבן גלות וגאולה.

     *  אדם וגורלו בספרות החכמה.

     *  חיי הפרט והכלל בראי השירה.

     *  חוק וחברה במקרא – מאפיינים, ערכים ודילמות.

    *  המאבק לחברה מוסרית – ערך מרכזי בנבואה.

     תלמידי כיתות יא  - יב  ילמדו 4 נושאי חתך: נושא אחד חובה ועוד שלושה 

     נושאים לבחירה מתוך חמישה.

 

התוכנית עם העדכונים המפורטים בחוזר זה היא התוכנית המחייבת לבחינת הבגרות  בהיקף של 2 יח'ל החל מקיץ תשס'ה.

 

אנו מבקשים מכל  מורה להיות נאמן לעקרונות הוראת המקרא ולמטרות ההוראה כפי שפורסמו בחוברת תוכנית הלימודים החדשה ( עמ' 7 – 11 ) .

מורה חייב לדעת את מבנה התוכנית, כפי שפורסם בעמ' 56 – 61, להקפיד על

'קריאה מודרכת' נכונה ( ידיעת הנרטיב הסיפורי והבנת הנושאים והרעיונות המרכזיים ), ללמד נושאים מן המבוא למקרא ולמחקרו, כנדרש בתוכנית ( עמ' 61 ), ולהיות בקיא במבואות לנושאי הבחירה השונים, כפי שבאים לידי ביטוי בחוברת תוכנית הלימודים.

 

הוראת פסוקים ניבים וביטויים

במהלך החודשים הקרובים יפורסם  מאגר  של פסוקים/ביטויים/ניבים מן התנ'ך, להוראה בשיעורי תנ'ך, בהקשרם.

ידע בפסוקים ובביטויים אלו,  והבנתם בהקשרם,  יידרש בעתיד בבחינת הבגרות.

פרטים נוספים ימסרו בחוזר המפמ'ר הקרוב.

 

 

 

הוראת הקריאה

במהלך השנתיים האחרונות פורסמה  בחוזרי המפמ'ר הדרישה להוראת הקריאה הרהוטה בתנ'ך.

בתי הספר יכולים להסתייע בתקליטורים שמכילים הקראה מוטעמת של ספרי התנ'ך בהוצאת ספריית העיוורים בנתניה (  טלפון: 09-8617874  ),  ולהקפיד על קריאה בתנ'ך במהלך השיעורים, על ידי התלמידים.

קריאה רהוטה תהיה חלק  מבחינת הבגרות בתנ'ך.

לבחינה בקריאה יוקצה אחוז מסוים מציון בחינת הבגרות.

בחוזר המפמ'ר הקרוב יפורט הנושא.

 

מצורף  בזה המפרט המעודכן של נושאי הגג לכיתות ז' – י' ושל נושאי החתך

לכיתות יא' – יב'.

 

                                                             בברכה

 

 

                  נאוה סגן                                                                    דרורה הלוי

                 מנהלת האגף                                                          המפקחת המרכזת

לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים                           על הוראת התנ'ך   בחינוך הממלכתי

                                                                                              

 

העתקים:

*  פרופ' יעקב כץ, יו'ר המזכירות הפדגוגית

*  גב' לאה רוזנברג, סמנכ'לית ומנהלת המינהל הפדגוגי

*  גב' רחלה שיפר, מנהלת אגף הבחינות

*  גב' חנה נאמן, מנהלת האגף לחינוך ע'יס

*  מר אברהם  זוכמן, מ'מ מנהל אגף המפמ'רים

*  גב' נינה בן אהרון, מפקחת תחום תנ'ך באגף לתכ'ל
       התוכנית לכיתה ז'

 

נושא - גג : משפחת האבות והזיקה לארץ ישראל

 

  

הסוגה-

הכתובים המקראיים

 

סיפור

 

בראשית:  י'ב, י'ג, ט'ו, ט'ז, ( או  - כ'א 1 – 21 ), י'ז, י'ח, י'ט 1 – 29, כ'ב 1 – 19, כ'ג, כ'ד, כ'ה 19 – 34, כ'ז, כ'ח, כ'ט, ל'ב, ל'ג, ל'ז,

מ'ד 18 – מ'ה 15, נ'.

קריאה מודרכת:  

בראשית: ל'ט – מ'ד 17, מ'ה 16 – מ'ח.  

               

 

נבואה

 

יונה : א', ג',  ד' .

 

 

חכמה

 

משלי : ל'א 10 – 31

פתגמים לבחירה מתוך משלי  כ'ה, כ'ו, ל' .

 

 

 

הערות:

*    פרקי הקריאה המודרכת ישולבו במקום המתאים ברצף הלימודי השוטף.

*    הפתגמים לבחירה מספר משלי נועדו להעשרה תרבותית ולשונית.

*   הפתגמים ישולבו ברצף הסיפורי תוך כדי הוראה, כחלק מהנושא.

 

 

 

 

 

 

 

התוכנית לכיתה ח'

 

נושא - גג : החברה הישראלית בהתהוותה (משעבוד מצרים עד השופטים )

 

 

הסוגה

הכתובים המקראיים

 

סיפור

 

שמות: א', ב', ג', ד' 1 – 17, י'ג 17 – 22 , י'ד, (ט'ו 1 – 11), ל'א 18, ל'ב.

דברים: ל'ד.

יהושע: א'.

שופטים: ג' 7 – 31, ד' (ה'), ט'.

קריאה מודרכת: שמות : ט'ז – י'ז, י'ט.

                            במדבר: י'ג, י'ד 1 – 38 .

                            יהושע: ב', ו', ט'.

                            שופטים: ו', ז', ח'   או  י'א – י'ב,  או   י'ג – ט'ז

 

חוק

 

שמות:  כ' 1 – 18 , כ'ג 6 – 9 .

ויקרא: י'ט 1 – 4, 9 – 18 .

 

מזמורים

 

תהילים: קי'ד   או   קל'ו

שמות :   ט'ו 1 – 11 .

שופטים: ה.

 

 

נבואה

 

עמוס: א' 1 – 5, ב' 6 – 16, ג' 1 – 8, ה' 18 – 25, ו' 1 – 7, ט' 7 – 15.

 

 

 

 

הערות לנושא הגג : החברה הישראלית בהתהוותה

 *   פרקי הקריאה המודרכת ישולבו במקומות המתאימים ברצף הלימוד השוטף.

 

*    מתוך ספר שמות, פרקים ז' – י'א, י'ב 29 – 36; מכות מצרים  -  התלמיד יצטרך

      להכיר את  10  המכות, את הרצף הסיפורי וביטויים נבחרים.          

 

*   את 'עשרת הדברות' (שמות כ' 1 – 18) מוצע לשלב ברצף הסיפורי אחרי שמות י'ט.

 

*   תהילים קי'ד או קל'ו ישולבו בסיפור יציאת מצרים.

 

*   שמות ט'ו 1 – 11 יילמד בהקשר של קריעת ים סוף לאחר שמות י'ד.

 

*   שופטים ה' ישולב בסיפור ויושווה לשופטים ד' .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

התוכנית לכיתה ט'

 

נושא - גג :  התגבשות המלוכה בישראל ( מסוף ימי השופטים עד דוד )

 

 

הסוגה

הכתובים המקראיים

 

סיפור

 

שמואל א': א', ח', ט' – י' 1,י'א, ט'ו, ט'ז, כ'ח, ל'א ( בהשוואה לדבה'י א', י' ).

שמואל ב' : א' 17 – 27, י'א, י'ב, ט'ו, י'ט.

קריאה מודרכת:

שמואל א':  ג' – ד,  י'ז – י'ח, כ'ד – כ'ה.

שמואל ב':  ה' – ז', י'ג – י'ד, ט'ז – י'ח.

 

 

חוק

 

דברים:  י'ז 14 – 20 , כ'ב 23 – 29.

 

 

מזמורים

 

תהילים: כ'א, מ'ה, נ'א, ע'ב, קל'ב    ( 2 מזמורים מתוך 5 )

 

חכמה

 

משלי:   כ'ה 1 – 7, ל'א 1 – 9 .

קוהלת: ד' 13 – 14, ט' 13 – 18, י' 16 – 17, 20.

 

 

נבואה

 

ישעיה: א' 1– 28, ב' 1 – 4 ( בהשוואה למיכה ד' 1 – 5 ), ב' 5 – 22, ה' 1 – 7,

              ו',   י'  33 – י'א 10.

 

 

 

 

הערות לנושא -הגג:

התגבשות המלוכה בישראל  ( מסוף ימי השופטים עד דוד )

 

*    פרקי הקריאה המודרכת ישולבו במקומות המתאימים ברצף הלימודים השוטף.

 

*    ' חוק המלך '  ( דברים י'ז 14 – 20 )  ישולב בלימוד שמואל א', ח' .

 

*    החוק מדברים כ'ב 23 – 29 ישולב בלימוד שמואל ב', י'ג – י'ד.

 

*    את המזמורים שייבחרו מתהילים ניתן לשלב כך:

      מזמורים כ'א, מ'ה, ע'ב – בדיון על הערכת דמות המלך.

      מזמורים נ'א, קל'ב – בהערכת דמותו של דוד.

 

*    קטעי חכמה ממשלי ומקוהלת העוסקים בדמות המלך וסמכויותיו,  ישולבו בלימוד

      'משפט  המלך', או כחומר לדיון בהערכת המלך כדמות שולטת.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

התוכנית לכיתה י'

 

 

נושא - גג :  מלכים ונביאים ( משלמה עד צדקיהו )

 

 

 

הסוגה

הכתובים המקראיים

 

סיפור

 

מלכים א':   א', ג' ח' 1- 30, י'א, י'ב, ט'ז 23 – 33, י'ז, י'ח, י'ט, כ'א.

מלכים ב':    ב' 1 – 22, ה', י'ז, י'ח, י'ט 1 – 7, 32 – 37

                     ( בהשוואה לדבה'י ב' ל'ב 1 – 8, 30  ).

עזרא :          א' 1 – 7

קריאה מודרכת:

מלכים ב':  כ'א – כ'ה ( + דבה'י ב'  ל'ג )

 

 

חוק

 

דברים:  י'ב 1 – 14, י'ח 15 – 22 .

 

 

מזמורים

 

תהילים: קכ'ב.

 

 

נבואה

 

ירמיה: א', ב' 1 – 13, י'ב 1 – 6, כ' 7 – 18, כ'ב 10 – 30, כ'ח,

             ל'א  14 – 19, 26  – 35.

 

 

 

 

 

הערות לנושא - גג :  מלכים ונביאים ( משלמה עד צדקיהו )

*     פרקי הקריאה המודרכת ישולבו במקומות המתאימים ברצף הלימוד השוטף.

*     מוצע לשלב את 'חוק ריכוז הפולחן' ( דברים י'ב 1 – 14 ) בלימוד פרשת הרפורמה

       של  יאשיהו ( מל'ב כ'ב – כ'ג ).

*     סוגיית נביא האמת ( דברים י'ח 15 – 22 ) תשולב בלימוד פרשת חנניה בן עזור 

       ( ירמיה כ'ח ).  

*    ללימוד פרקים מספר מלכים יצורפו מקורות חוץ - מקראיים[1] אלו:

1.  למלכות אחאב :

     תיאור קרב קרקר במונולית  מכורח'  ( שלמנאסר  השלישי ). ( הודפס בעולם התנ'ך  

     כרך  מלכים א',  עמ' 206 ,  וכן : מרדכי כוגן,  אסופת כתובות היסטוריות מאשור  

     ובבל: מאות ט' – ו' לפנה'ס, ירושלים, מוסד ביאליק, 2003, עמ' 9 – 15 ובמיוחד

     עמ' 10 – 11  ).

2.  למלכים ב' י'ח – י'ט :

א.  כתובת נקבת השילוח. ( הודפסה בעולם התנ'ך, כרך ישעיה עמ' 17 , וכן: שמואל

      אחיטוב,  אסופת כתובות עבריות מימי בית ראשון וראשית ימי בית שני, ירושלים, 

      מוסד  ביאליק ,  1992, עמ' 13 – 16, במיוחד עמ' 14 ).

ב.  המסע השלישי של סנחריב ב'מנסרת המכון המזרחי בשיקגו', השורות ללמידה על פי הנוסח שהודפס בעולם התנ'ך, כרך מלכים ב' עמ' 157 סעיף 4, הן שורות 49-18 כפי שפורסם בחוברת תוכנית הלימודים.
השורות ללמידה על פי התרגום שפורסם בספרו של מרדכי כוגן, אסופת כתובות היסטוריות מאשור ובבל: מאות ט'-ו' לפנה'ס, הן שורות 58-49 עמ' 84-76 ובמיוחד עמ' 80-79.

3.  למלכים ב' כ'ה:

     חרס מלכיש מס' 4 . רצוי בהקשר זה להתייחס לירמיה ל'ד 7.

     ( בתוך שמואל  אחיטוב ,  הנ'ל, עמ' 43: ' כי אל משואות לכיש...עד עזקה ' ).

 

התוכנית לכיתות יא – יב

 

נושא חובה: עלילות הראשית 

פירוט התכנים והמקורות:

הנושאים

מקורות

מבראשית

מקורות מקראיים נוספים

מקורות חוץ מקראיים[2]

בריאה

 

 

א' – ג'

 

ישעיה:  מ' 12 – 14

ישעיה:  נ'א 9 – 10

תהילים:  ק'ד

סיפור הבריאה הבבלי –

'אנומה אליש'*

יצורים מיתולוגיים

גן עדן

יחזקאל ל'א 1 - 11

 

התפתחות הציוויליזציה

ד'

 

 

מבול